Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Wim Hof -metodi - olet vahvempi kuin luuletkaan!

 

"Ajan myötä suhteemme maailmaan, jossa elämämme, on muuttunut. Tapamme elää on erottanut meidät luonnollisesta elinympäristöstämme. Tästä johtuen ikiaikaiset selviytymismekanismimme eivät enää toimi kuten ennen ja olemme menettäneet yhteyden sisäiseen voimaamme. Vuosikymmeniä kestäneen itsetutkistelun ja uraauurtavien tieteellisten tutkimusten avulla Wim Hof on luonut yksinkertaisen ja tehokkaan tavan stimuloida näitä syviä fysiologisia prosesseja, joiden avulla voimme saavuttaa täyden potentiaalimme. Wim Hof -menetelmän tarkoituksena on yhdistää meidät itseemme, toisiin ja luontoon"


Hollantilainen Wim Hof, lempinimeltään The Iceman, on omistanut menetelmälleen nimensä ja kehonsa. 62-vuotias extremeurheilija on tunnettu kyvystään sietää hyisiä lämpötiloja ja heittäytyä villeihin haasteisiin. Hän on muun muassa kivunnut Kilimanjaron huipulle pelkissä shortseissa ja juossut puolimaratonin Lapin talvessa – paljain jaloin.

Hof suhtautuu menetelmäänsä vakavasti ja uskoo siitä olevan hyötyä myös tavallisille ihmisille, jotka eivät halua nousta millekään vuorelle puolialasti. Itse asiassa alkusysäys metodin kehittämiselle oli murheellinen: Wim Hofin vaimo teki itsemurhan vuonna 1995, ja suru vaimon kuolemasta sai Hofin tutkimaan, kuinka hengityksen, kylmyyden ja henkisen harjoittelun avulla voi vaikuttaa myönteisesti kehon ja mielen prosesseihin. Vuosien intensiivisellä harjoittelulla Hof on oppinut hallitsemaan hengitystään, sykettään ja verenkiertoaan sekä kestämään äärimmäistä kylmyyttä. Kokemustensa pohjalta hän loi Wim Hof -menetelmän.

HUOM! Wim Hof -menetelmää ei suositella ilman lääkärin puoltavaa lausuntoa raskausaikana eikä henkilöille, joilla on epilepsia, korkeaa verenpaine, sydän- ja verisuonitauti tai muita vakavia terveysongelmia.

 

Mistä Wim Hof -menetelmässä on kyse

Menetelmä pyrkii stimuloimaan elimistön syviä fysiologisia prosesseja ja luomaan yhteyden sisäiseen alkuvoimaan, jonka moni on kadottanut modernin elämäntavan myötä. Toisin sanoen Wim Hof -menetelmä voi auttaa hallitsemaan omaa kehoa paremmin sekä henkisesti että fyysisesti. Menetelmän harjoittajien mukaan se voi auttaa kaikkeen stressistä, ahdistuksesta ja masennuksesta kroonisiin kipuihin ja autoimmuunisairauksiin. Lisäksi menetelmä opettaa rauhoittumaan perustavanlaatuisesti stressaavissa tilanteissa ja vastaavasti lisäämään pökköä pesään tarpeen vaatiessa.


Wim Hof -menetelmän kolme pilaria:

  1. Hengitysharjoitteet
  2. Kylmäaltistus
  3. Sitoutuminen

Wim Hof -menetelmän potentiaaliset hyödyt

Wim Hof -menetelmän luvataan:

  • Lisäävän energiaa
  • Parantavan unen laatua
  • Vähentävän stressiä
  • Tehostavan keskittymiskykyä
  • Parantavan tahdonvoimaa

 

Miten Wim Hof -menetelmää toteutetaan

Melkeinpä kuka vain voi kokeilla Wim Hofin erityisen hengitystekniikan harjoittelemista ja kylmäaltistusta esimerkiksi suihkussa, kylmäaltaassa tai avannossa. On tärkeää, että hengitysharjoitteita ja kylmänsietotreeniä tehdään lähes päivittäin, mistä tullaankin menetelmän kolmanteen peruspilariin eli mielenlujuuteen. Tällä Wim Hof tarkoittaa, että vaatii rohkeutta ja päättäväisyyttä jatkaa hengitys- ja kylmäharjoittelua ja pitää kiinni tavoitteesta saada keho ja mieli hallintaan.

Wim Hof -menetelmä – näin se toimii:

 

1. Wim Hof -hengitysharjoite

Istu tai makaa mukavassa asennossa.
Sulje silmät ja kohdista huomio hengitykseesi. Hengitä syvään sisään nenän tai suun kautta — täytä ensin vatsa ja sitten rintakehä. Rentoudu ja hengitä ulos luonnollisesti ja pinnistelemättä. Hengitä näin sisään ja ulos 30–40 kertaa melko nopeaan tahtiin.
Viimeisessä uloshengityksessä puhalla keuhkot kokonaan tyhjäksi ja pidätä hengitystä, kunnes tunnet tarvetta hengittää sisään.
Hengitä syvään sisään ja vedä keuhkot täyteen ilmaa. Tunne, kuinka vatsa ja rintakehä laajenevat. Pidätä hengitystä noin 15 sekuntia ja rentoudu. Tämä on yksi kierros. Toista harjoite 3–4 kertaa peräkkäin.


Tässä linkki Youtube-videoon, jossa on ohjattu hengitysharjoitus (sieltä voit myös valita suomenkielisen tekstityksen). Videolla käydään läpi kolme hengitysharjoitussarjaa 11 minuutissa.

 

2. Wim Hof -kylmäaltistus
Kylmänsietokykyä voi harjoittaa monella tapaa, mutta yksinkertaisinta on käydä kotona kylmässä suihkussa ja täydentää sitä mahdollisuuksien mukaan käynneillä avannossa tai uimahallin kylmäaltaassa.

Aloita esimerkiksi tavallisella lämpimällä aamusuihkulla ja väännä vesihana lopuksi kylmälle. Harjoittele maltilla ja aloita vaikka 30 sekunnista. Pidennä aikaa vähitellen, kunnes voit olla kylmässä suihkussa kaksi minuuttia: se on maksimi. Luonnonvedessä nyrkkisääntö on minuutti per veden lämpöaste.

Kun olet vedessä, keskity rentoutumaan ja hengittämään rauhallisesti. Keho tottuu siihen lyhyen ajan kuluttua.

 

3. Sitoutuminen

Wim Hof -menetelmän kolmas pilari on perusta kahdelle muulle: sekä kylmäaltistus että tietoinen hengitys vaativat kärsivällisyyttä ja omistautumista ollakseen täysin hallinnassa. Olemalla keskittynyt ja määrätietoinen olet valmis tutkimaan ja lopulta hallitsemaan omaa kehoasi ja mieltäsi.

 

Näin Wim Hof -menetelmä vaikuttaa

Wim Hof -menetelmän harjoitteet vaikuttavat autonomiseen hermostoon eli kehon sisäiseen ohjausjärjestelmään.

Autonomisen hermoston muodostavat sympaattinen hermosto, joka esimerkiksi herättää elimistön tarvittaessa reagoimaan nopeasti uhkaaviksi koetuissa tilanteissa ja vapauttaa kortisolia ja adrenaliinia.
Parasympaattinen hermosto, joka laskee kierroksia ja auttaa palautumaan.
Tavoite Wim Hof -hengitysharjoitteessa on muun muassa saada yhteys molempiin hermostoihin ja sen myötä oppia hallitsemaan niitä. Kylmänsietoharjoittelu yhdistettynä hengitysharjoitteisiin kehittää autonomisen hermoston toimintaa. Jääkylmässä vedessä oleminen harjoittaa lisäksi stressinsietokykyä ja lisää hetkellisesti dopamiinin tuotantoa. Se myös tuntuu ihanalta, kun lämpö leviää kehoon kylmän pulahduksen jälkeen.

 

Onko Wim Hof -menetelmä terveellinen?

Menetelmä on terveellinen.

Wim Hofin itsensä mukaan menetelmä vähentää stressiä, antaa lisäenergiaa, parantaa tahdonvoimaa, vahvistaa immuunijärjestelmää ja jopa lievittää joitakin autoimmuunisairauksia – jos menetelmää harjoittaa säännöllisesti ja kurinalaisesti. Vuosien varrella menetelmästä on tehty useita tieteellisiä tutkimuksia (linkki), jotka viittaavat siihen, että väitteissä voi olla jotain perää. Eräs tutkimus on osoittanut esimerkiksi, että Wim Hof -menetelmällä todella pystyy manipuloimaan immuunijärjestelmää tautien torjumiseksi.

Samansuuntaisia tuloksia oli pienemmässä tutkimuksessa vuodelta 2014, jossa osalllistujille annettiin ruiske, joka oli suunniteltu antamaan immuunijärjestelmälle vaikutelma taudinaiheuttajan tunkeutumisesta. Niiden osallistujien, jotka harjoittivat Wim Hof -menetelmää, immuunijärjelmä toimi huomattavasti paremmin kuin kontrolliryhmän.

Sittemmin Wim Hof -menetelmä on herättänyt yhä useampien tutkijoiden mielenkiinnon, ja sitä harjoittavat ihmiset ympäri maailmaa kertovat huomattavista myönteisistä vaikutuksista.

 

Kenelle Wim Hof -menetelmä sopii?

Wim Hof -menetelmän harjoittajia on kaikkialla maailmassa, kaikissa ikäluokissa. Hollannin Jäämiehestä on tullut kansainvälinen ilmiö, ja hänen viralliset somekanavansa todistavat Wim Hof -menetelmän rajat ylittävästä suosiosta.

Esimerkiksi Wim Hofin ohjaamaa hengitysharjoitevideota on katsottu YouTubessa jo kymmeniä miljoonia kertoja.

Lisäksi hänen virallisella Instagram-tilillään on miljoonia seuraajia. Wim Hof on itse vakuuttunut siitä, että jokaiselle, ikään ja kokemukseen katsomatta, on mahdollista oppia hallitsemaan kehoaan ja yltämään samanlaisiin hurjiin saavutuksiin kuin menetelmän kehittäjä itse.

 

Lähteet:
Sertifioitu Wim Hof -ohjaaja B. Hanzen ja wimhofmethod.com
Suomennos Kuntoplus