Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Harjoitus ongelman ratkaisemiseksi mieltä hiljentämällä 

Tämä harjoitus on erinomainen silloin kun sinulla on joku asia mielessä, mihin et saa oikein selvyyttä. Se voi liittyä vaikkapa pohdintaan uudesta työpaikasta, parisuhde, oma osaaminen jne. Mieli tarjoilee koko ajan pääsääntöisesti lyttääviä ajatuksia, joten se olisi hyvä saada hetkeksi syrjään, jotta voi katsoa asiaa puhtaasti sydäntietoisuudesta käsin. Harjoituksen alkuperää en tiedä, eli oma keksimäni tämä ei ole, enkä ole varma, onko tämä enää edes alkuperäisen näköinen, mutta hyvä harjoitus!

Lue ohje läpi kokonaan ennenkuin alat tekemään harjoitusta. 

 

Alkuvalmistelut

  • Tarvitset 2 x A4 kokoisen paperin ja kynän.
  • Piirrä ensin toiseen paperiin keskelle ympyrä, jonka sisään kirjoitat ongelmasi.
  • Kirjoita ympyrän ulkopuolelle kaikki ne asiat, joita mieleesi tulee liittyen tähän ongelmaan. Ne voi olla yksittäisiä sanoja tai kokonaisia lauseita. Anna tulla kaikki ulos, kaikki karmeimmatkin lyttäämiset, mitä mieli sinulle tarjoilee.
  • Laske kynä kädestäsi, käännä paperi toisinpäin, ettet näe kirjoittamaasi.
  • Ota toinen paperi valmiiksi esille. Voit piirtää siihen valmiiksi ympyrän ja kirjoittaa ongelmasi siihen samoin kuin ensimmäiseen paperiin.

Mielen hiljentäminen:

  • Ota hyvä asento ja hengitä muutaman kerran syvään.
  • Vie huomiosi kehoosi, miltä kehossa tuntuu....miltä tuntuu istuin vasten pakaroitasi....lattia vasten jalkojasi. Käy kehoa yksityiskohtaisesti läpi muutaman minuutin ajan. Aloita päälaelta ja kulje kohti varpaita. Pidä mieli tiukasti kiinni kehon tuntemuksissa. Jos huomaat, että mieli on karannut omille teilleen, palauta mieli lempeästi takaisin tarkkailemaan kehoa. 
  • Seuraavaksi siirry tarkkailemaan ympäristön ääniä. Kuuntele pienimmätkin risahdukset ja napsahdukset. Kuuntele hiljaisuutta. Jos olet erittäin hiljaisessa ympäristössä, voit seurata hengitystäsi. Jatka tätäkin muutaman minuutin ajan.
  • Jos huomaat, että mieli poukkoilee edelleen, keskity uudelleen kehoosi ja sen jälkeen ääniin / hengitykseen.
  • Jos pääset meditatiiviseen, ”tyhjään” tilaan, niin ole siinä hetki.

Lopuksi: 

  • Avaa silmäsi, ota toinen paperi ja piirrä siihen ympyrä ja kirjoita ongelmasi samoin kuin ensimmäiseen paperiin (jollet tehnyt sitä jo heti alussa) ja ala kirjoittamaan sen ympärille kaikki, mitä sinulle nyt tulee asiasta mieleen. Todennäköisesti hämmästyt ja ilahdut! Jos edelleen tulee pelkkään pelkoon perustuvaa tekstiä, niin siirry uudelleen mielen hiljentämiskohtaan.